Diensten
Onthaal - Administratie
Huize Sint-Monika is een open huis.
Je kan er dagelijks van 8.30 tot 17 uur terecht aan het onthaal die ondertussen ook alle telefonische oproepen beantwoordt.
Het onthaal zal je steeds doorverwijzen of telefonisch doorverbinden met de persoon, bewoner of personeelslid, waarmee je in contact wenst te komen. Ook bij het onthaal – administratie kan je steeds terecht met informatieve en administratieve vragen.
Ook buiten de kantooruren kan je Huize Sint-Monika steeds bereiken, via de bel aan de deur, via telefoon (02/545.60.60) of via e-mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
Verzorging
Verpleegkundigen, zorgkundigen en logistieke helpsters staan in teamverband in voor de dagelijkse zorg. Op een professionele, respectvolle en vriendelijke wijze staan zij in voor de persoonlijke zorg van elke bewoner.
Animatie
Dagelijks gaan er tal van activiteiten door die aan elke bewoner de mogelijkheid biedt om op een zinvolle manier de dag door te brengen.
Een greep uit het aanbod : nieuws en actualiteit, turnen, samen naar muziek luisteren, knutselen, kookactiviteit, geheugenspel, gaan zwemmen, bingo spelen, een uitstap, winkelen, …
Ook wordt er geluisterd naar individuele (animatie)vragen en wordt er samen met de betrokken bewoner gezocht hoe aan zijn/haar vraag kan tegemoet gekomen worden.
Er zijn ook tal van feesten waar bewoners en hun familieleden kunnen aan deelnemen zoals de verjaardagsfeesten, Paasfeest, Feest van Huize Sint-Monika, Kerstfeest, …
Cafetaria
Bewoners kunnen hun familie en vrienden ontvangen op de eigen kamer of in de gemeenschappelijke ruimtes van het huis, alsook in de tuin.
Eén van deze gemeenschappelijke ruimtes is “Ons cafetaria” : de ideale ontmoetingsruimte waar bewoners, familie, vrienden… gezellig een babbeltje kunnen slaan tussen pot en pint. Ook een kaartje leggen of een gezelschapsspel spelen is mogelijk.
Via Wifi kan je met je laptop ook op internet.
Van zodra het weer het toelaat kan u ook buiten op het terras genieten van een heerlijke frisse pint of een ijsje. Een assortiment bieren en frisdranken zijn verkrijgbaar aan democratische prijzen. Om de kleine honger te stillen kan je wafels en ander snoepgoed verkrijgen.
Een team van vrijwilligers staat alle dagen klaar tussen 14 en 16.30 uur voor een aangename bediening. De bewoner kan rechtstreeks betalen of het op de rekening laten zetten. Familie, vrienden betalen rechtstreeks.
Indien het cafetaria gesloten is kan u dankzij de automaten van frisdrank en koffie toch nog genieten van een drankje.
Kinesitherapie
In Huize Sint-Monika zijn 3 kinesitherapeuten werkzaam die instaan voor alle individuele kinesitherapeutische behandelingen.
Daarnaast organiseren de kinesitherapeuten ook gezamenlijke activiteiten zoals onder meer het turnen in groep.
Voor al deze activiteiten kan men beschikken over een volledig ingerichte kineruimte.
Ergotherapie
In Huize Sint-Monika zijn 3 ergotherapeuten werkzaam die instaan voor de individuele begeleiding van bewoners met fysische, psychische en/of sociale beperkingen.
De bedoeling is om deze bewoners te helpen bij het in stand houden of het bevorderen van hun mogelijkheden op het gebied van alle activiteiten van het dagelijkse leven.
Er wordt individueel gewerkt of in kleine groepjes.
Keuken
Huize Sint-Monika beschikt over een eigen keukeninfrastructuur met een eigen keukenploeg.
Deze keukenploeg staat in voor alle dagelijkse maaltijden alsook voor alle recepties, feestmaaltijden, …
Ontbijt en avondmaal worden op de kamer opgediend. Het middagmaal wordt opgediend in de cafetaria.
Op aanvraag wordt er gezorgd voor aangepaste maaltijden en/of diëten.
Onderhoud – Technische dienst
De poetsploeg zorgt dagelijks voor de schoonmaak van alle kamers en alle gemeen-schappelijke ruimtes. De medewerkers beschikken hiervoor over het nodige professionele materiaal.
Een onderhoudsman staat dagelijks in voor het herstellen van alle klussen.
Pastoraal
In Huize Sint-Monika is een pastoraal werkster werkzaam die instaat voor alle pastorale activiteiten. De pastoraal werkster staat ook ter beschikking van de bewoners en hun familie.
Vragen en klachten
De interne dienst
Als u ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch vragen hebt, of een klacht wenst in te dienen, kan dit uiteraard steeds intern. U kan hiervoor contact opnemen met de hoofdverpleegkundigen en/of de directie.
Een klacht kan zowel per e-mail, per brief of telefonisch ingediend worden. U krijgt steeds binnen de vijf werkdagen een antwoord.
De externe dienst - Iriscare
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is Iriscare de bicommunautaire instelling van openbaar nut die bevoegd is voor de erkenning en controle van voorzieningen voor ouderen. Meer bepaald: rusthuizen, rust- en verzorgingstehuizen, service-residenties, centra voor dagopvang of centra voor dagverzorging.
Bewoners van deze erkende voorzieningen voor ouderen, hun familie, vrienden of kennissen en ook het personeel kunnen bij de dienst Geschillen en Bemiddeling terecht met vragen en klachten.
De dienst Geschillen en Bemiddeling kan u helpen als u zich in één van de volgende situaties bevindt:
- U hebt een algemene of specifieke vraag over een erkende voorziening voor ouderen.
De dienst beantwoordt uw vraag onmiddellijk of vraagt bijkomende informatie op en informeert u op een later moment.
- U hebt een klacht over een erkende voorziening voor ouderen.
We onderzoeken uw klacht. Het is mogelijk dat we u contacteren voor bijkomende informatie. De dienst Geschillen en Bemiddeling zal steeds vragen of u binnen de voorziening uw klacht reeds heeft gemeld. Klachten kunnen anoniem en niet-anoniem onderzocht worden. U zal daar steeds op gewezen worden. Na afloop van de contactname met de voorziening of de inspectie ter plaatste delen we u het resultaat hiervan schriftelijk mee.
Uw vraag of klacht kunt u per e-mail richten aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., per post aan Iriscare, dienst Geschillen en Bemiddeling, Belliardstraat 71 bus 2, 1040 Brussel of elektronisch via volgend telefoonnummer 02/435.64.33.
Meer informatie vindt u op https://www.iriscare.brussels/nl/klachten/